2012. december 28., péntek

High Line

A tegnapelőtti New York-i kirándulásunkkor elkapott a szél és a havaseső, úgyhogy úgy vonultunk karácsonyfát és korcsolyapályát nézni a Rockefeller Centerhez, mint a pingvinek a Déli-sarkon. Szó szerint szúrtak a hópelyhek. A karácsonyfa és az alatta lévő koripálya viszont nagyon szép! Annyira bámultam kifele a Rockefeller Centerből, hogy közben le is fejeltem az egyik ablakot. Utána bementünk körbe sétálni és melegedni kicsit a Szent Patrik katedrálisba.

A mai napunk ehhez képest nagyon "kellemes" 0 fokban telt, szép napos időnk volt végig. Meglátogattuk a High Line-t. A High Line New York magasvasútja, amely eredetileg Manhattan nyugati részén futott a 34. utcától a Spring Streetig. (Ld. térkép.) Az 1800-as években a Hudson folyó menti kikötők közelében rengeteg gyár épült, és a város vezetése 1847-ben beengedte Manhattan West Side városrészébe az utcaszinti vasutat. Azonban akkora volt a forgalom, hogy ez rossz döntésnek bizonyult: annyi baleset történt, hogy a 10. sugárutat átkeresztelték Halál sugárútnak, majd lovasokat rendeltek minden egyes vonat elé (a West Side cowboyok), hogy jelezzék a vonatok érkezését. Ennek az áldatlan állapotnak vetett véget 1934-ben a High Line magasvasút megépítése, amelyet egyenesen a gyárépületeken vezettek keresztül, hogy ott történjen a tej, a hús, a termények, valamint a nyersanyagok és késztermékek fel-lerakodása. Az 1950-es években azonban annyira megnőtt a kamionos szállítás aránya, hogy az a vasút hanyatlását okozta, és le is bontották a High Line egy szakaszát. Az utolsó vonat 1980-ban futott, három kocsinyi fagyasztott pulykát szállítva.

Ezt követően a szebb napokat látott magasvasút több évtizedig kihasználatlanul rozsdált a tulajdonosok keze alatt. Többen a lebontásáért kardoskodtak, mikor 1999-ben két környékbeli lakos megalakította a Friends of High Line nevű szervezetet, amely elkezdett lobbizni és tanulmányokat végezni a magasvasút megmentése és publikum számára történő megnyitása kapcsán. Kiderült, hogy olcsóbb felújítani a szerkezetet, mint lebontani. A városvezetés végül rámondta a mentésre az áment, és design versenyt hirdettek. 2006-ban elindult a felújítás, és a tervezett három szakaszból 2011-ig elkészült kettő. Íme egy kis videó a tervről: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=9o_5cbPDQoY

Illetve még egy videó és egy NatGeo cikk:
http://www.youtube.com/watch?v=_W2Yq1zzxAc
http://ngm.nationalgeographic.com/2011/04/ny-high-line/goldberger-text

Már csak azért is érdemes belenézegetni ezekbe, mert megmutatják a High Line-t nyári pompájában, míg nekünk így, télre már csak elsárgult növények maradtak. Abban viszont egyetértettünk, hogy ezek csak erősítették a hely és a környék ipari jellegét.

Fotók:
Csé fotói
Té fotói

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése